De financiële wereld verandert in een razendsnel tempo, dat is niets nieuws. Deze Digitale Transformatie wordt gedreven door verschillende factoren zoals de opkomst van nieuwe en innovatieve technologieën, wet & regelgeving die als reactie daarop aangescherpt wordt, disruptieve innovatie en de steeds veeleisendere klantbehoefte. Wij, binnen Novisource, onderkennen de impact van nieuwe technologie en dragen bij aan de groei van toepassingsmogelijkheden binnen organisaties. Wij bieden onze klanten onze diensten aan die op een efficiënte manier aansluiten op hun behoefte. Daarnaast zorgen wij ervoor dat de expertise die wij leveren altijd vernieuwend en state of the art is zodat het resultaat ‘future proof’ is en aan de behoefte van de klant blijft voldoen.
Digitale Transformatie, waar Innovatie de klant raakt.
Wij zien Digitale Transformatie als een holistisch thema met verschillende invalshoeken. Het is een horizontaal thema waar Innovatie de klant raakt. Met ‘de klant raken’ bedoelen wij dit in het breedste zin van het woord. Denk hierbij aan mens, organisatie, techniek en proces. Waar data alles mogelijk maakt en daardoor een centrale rol heeft. Door Digitale Transformatie horizontaal te benaderen, voegt dit waarde toe aan een value stream. Elk aspect creëert dus waarde voor de organisatie en is het verlengde van elkaar.
Een van de opvallende ontwikkelingen die wij bij onze klanten waarnemen hebben te maken met de ‘client expectations’. Klanten verwachten steeds meer en het allerbeste, snelle service overal en altijd. Oftewel de wereld van 24/7 online, any time en any place. Ook de self service voor klanten is steeds prominenter aanwezig, hierdoor wordt het ‘easy’ om zelf dingen te regelen.
Daarnaast gebeurd er ontzettend veel op het gebied van payments. Open banking maakt het mogelijk om bankingservices via het bankplatform aan te bieden aan derden. As gevolg van deze ontwikkelingen zien we steeds meer nieuwe businessmodellen opkomen, denk maar aan het opvragen van klant gegevens. De bank kan via API services aan derde partijen toegang geven. Voorbeelden van Open banking zijn AliPay en BUNQ.
PSD2 (payment service directive) ligt hieraan ten grondslag. In de EU zorgt PSD2 regelgeving ervoor dat derde partijen ook toegang krijgen tot payment services, die tot nu toe alleen door banken mogen worden gedaan. Dit maakt het voor partijen binnen de financiële sector makkelijker om de concurrentie aan te gaan en geeft de klant meer keuze.
Deze ontwikkelingen hebben ook te maken wet en regelgeving welke steeds meer vraagt om transparantie en tracability, GDPR, wat staat voor bescherming van klant gegevens. Dit alles eist steeds meer en meer gedetailleerde data en betere data kwaliteit (DQ). Iets wat banken momenteel hoog op de agenda hebben staan.
Verder zien we dat de traditionele business modellen, met name binnen de financiële wereld hun kracht beginnen te verliezen door hogere lonen, strenge eisen van de toezichtshouders en een lack of expertise als het gaat om technologie en innovatie. Daarnaast wordt alles steeds meer data driven. Maar om meer met data te kunnen, moet je wendbaarder zijn. Banken met een log en complexe oude systeemlandschap hebben moeite om die transformatie te maken.
Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de vijver waarin de banken vissen steeds kleiner wordt. Grote banken verliezen marktaandeel waardoor de fintechs en andere non banking/ non verzekeringspartijen steeds meer invloed krijgen. Er liggen Fintechs, BigTechs en InsurTechs op de loer die de traditionele functie van banken heel snel kunnen overnemen. Omdat zij minder last hebben van de toenemende regulering kunnen zij vaak zonder banklicenties de zelfde soort diensten aanbieden, door de achterstand van het logge IT landschap kunnen de banken hun voorsprong steeds moeilijker bijhouden. Kortom banken moeten gaan nadenken wat hun purpose in de huidige maatschappij nog is.
Anne-Mirte Wesselink is sinds 2013, als business consultant Digital Transformation, werkzaam bij Novisource. Vanaf haar eerste opdracht als project professional bij een groot IT Change programma, kwam ze steeds vaker in aanraking met technologische en innovatieve ontwikkelingen die het huidige bankenlandschap in de nabije toekomst volledig kunnen veranderen. Om haar kennis meer te verdiepen in deze ontwikkelingen heeft ze de Masterstudie Digital Business vorig jaar succesvol afgerond.