Een nieuw jaar, nieuwe kansen, nieuwe ontwikkelingen en nieuwe uitdagingen. Januari is zo’n maand om terug te blikken op het afgelopen jaar, wat ging er goed, wat kan er beter en wat hebben we geleerd.. Leuker leek het mij om eens te kijken wat de ‘kantoorslang’ van 2018 heeft gebracht. Sommige zogenaamde jeukwoorden staan al enige tijd in het lijstje, maar er zijn ook een paar nieuwe woorden en uitspraken die onze haren overeind doen staan. Dus voor wie helemaal bij wil zijn en mee wil praten bij de koffieautomaat, let goed op!
Wie is er in 2018 niet doodgegooid met invites die worden ingeschoten voor meetings, bila’s, trila’s of andere benamingen om aan te geven eens even goed met elkaar te kunnen sparren, klankboorden of om gewoon even iets tegen je aan te houden. Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de ellelange heisessies waarbij het team goed kan doorpakken om hands-on de issues te tackelen. De overleg cultuur staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel en het is natuurlijk een positief gegeven dat iedereen ergens een say in mag hebben, maar gaan we soms niet wat ver? Zo ontstaan er zelfs spontaan nieuwe jobtitels zoals de Chief Storytelling Officer of volg je tegenwoordig een training liquid leadership.
Als we nu eens taal-technisch naar het kantoorjargon kijken, zijn het toch voornamelijk de Engelse termen die de overhand nemen. Waarom noemen we onze stakeholders niet gewoon belanghebbenden? Of een telefonische afspraak in plaats van een call? Het is natuurlijk allemaal geen rocket science die Engelse woorden, maar waarom niet liever in onze prachtige moedertaal? Misschien willen we gewoon graag alignen met onze internationale collega’s en dan is de Engelse taal natuurlijk key.
Een belangrijk aspect in deze verrijking van onze taal is natuurlijk de nieuwe manier van werken die we in verandertrajecten veel tegenkomen. Wie is er tegenwoordig niet aan het scrummen of werkt volledig lean? Agile is het toverwoord van de samenwerking waarbij de scummaster de touwtjes in handen heeft, maar de echte eindbaas is natuurlijk de Product Owner die de prioriteiten bepaald. We sprinten er op los met onze kanban borden om vervolgens gezellig met elkaar te pokeren om de storypoints te bepalen. Voor de newbie’s in deze Agile jungle klinkt het allemaal misschien wat complex, maar zolang alle neuzen maar dezelfde kant op staan en iedereen een beetje met elkaar kan levelen valt dat best wel mee.
De kroon spande in 2018 de uitspraak ‘eigenaarschap tonen’ aldus Japke-d. Bouma, columniste bij NRC. Wat betekent dat nu eigenlijk? Is dat niet gewoon een beetje chique doen wanneer iemand zijn verantwoordelijkheid moet nemen? Ook de termen ‘je rol pakken’ en ‘duurzaam inzetbaarheid’ deden het in 2018 goed op de irritatiemeter. De samenhang tussen al die jeukwoorden is dat eigenlijk niemand precies weet wat ze betekenen laat staan dat iemand durft te vragen wat men eigenlijk bedoeld als je bijvoorbeeld verteld wordt dat je in je kracht moet gaan staan. Misschien is dat maar beter ook, dan kan iedereen z’n plasje er nog over doen en laten we de waarheid in het midden…
2018 was een mooi en interessant jaar voor het kantoorjargon maar niet getreurd ook 2019 gaat ongetwijfeld weer nieuwe woorden brengen voor onze dagelijkse vocabulaire. Proost op een succesvol 2019!
Heeft uw organisatie hulp nodig op het gebied van marketing, communicatie of projectmanagement? Neem dan contact op met Fleur Mank via fleur.mank@novisource.nl of 06 24 77 30 84.