IT Service management

IT service management is een benaming voor het procesmatig aansturen van de werkwijze van IT-beheer. IT service management wordt ook wel afgekort als ITSM.

IT service management is een onderdeel van IT-beheer. Naast IT service management komen binnen IT-beheer ook andere disciplines voor, zoals technisch beheer, applicatiebeheer, facilitair beheer, documentbeheer.

ITIL en ISO 20000

Er zijn vele manieren waarop IT service management kan worden ingevuld. Vele bedrijven hanteren daarbij hun eigen standaard. Veelal worden daarbij de richtlijnen (best practices) uit ITIL gebruikt. Wereldwijde standaarden en best practices voor IT service management zijn onder andere ITIL en ISO 20000.

Servicemanagement ook wel IT Service Management is het vakgebied dat zich bezighoudt met het inrichten, managen en verbeteren van de ICT-dienstverlening aan interne of externe klanten. Een belangrijke standaard die hierbij wordt gebruikt is het ITIL raamwerk.

Beheerprocessen

De IT Infrastructure Library (ITIL) omvat een volledige beschrijving van de processen rondom het beheer van IT-infrastructuren. In de opleiding Manager in IT Service Management leert u hoe u ITIL in organisaties en bedrijven kunt opzetten en implementeren. Het gaat daarbij om Service Support en Service Delivery, de operationele en de tactische processen van ITIL.

Met het behalen van het certificaat ITIL Service Manager heeft u vaardigheid in:

  • het analyseren van een bestaande organisatie voor het beheer van de IT-infrastructuur
  • het ontwerpen van een organisatiestructuur ten behoeve van het beheer van de IT-infrastructuur - het beschrijven van de IT Service Management-processen
  • het beoordelen van de IT Service Management-processen in een gegeven organisatie
  • het adviseren inzake veranderingstrajecten
  • schriftelijk rapporteren en interactieve communicatie